Användandet av sociala medier har verkligen revolutionerat vårt sätt att kommunicera, prioritera och förstås även hur vi arbetar, och under vilka förutsättningar vi arbetar. Dock finns det vissa saker man gör klokt i att tänka på vad gäller användandet av sociala medier, när det på ett eller annat vis kan kopplas till din arbetstid eller ditt arbete. Många arbetsplatser har idag en egen fb-sida, eller till och med två! Många arbetsgivare har till exempel valt att istället för att ha ett gigantiskt intranät att administrera, ha en förhållandevis enkel sida på valfritt socialt medie att använda som huvudsakliga kommunikationskanal istället.
Varför två olika sociala medie-konton?
Poängen med att ha två stycken kan vara att ha en officiell sida som vänder sig till en presumtiv eller befintlig kund eller publik, och en intern som vänder sig till medarbetarna och huvudsakligen är tänkt att fungera som intern kommunikationskanal. Detta kan vara ett mycket smidigt sätt att både marknadsföra sig och sitt företag, då i stort sett alla idag har och använder sig av sociala medier, och även ett smidigt sätt att dela med sig av viktig information till sina kollegor och medarbetare. Det kan röra sig om allt ifrån att lägga upp ett viktigt PM, till att dela med sig av rolig video man snubblat över någonstans, som man tänker borde få förgylla även ens kollegors skärm.
Möjligheterna är med andra ord nästan oändliga, men när det gäller kommunikation för ett företagsräkning, både extern och intern, är huvudsaken ändå att alla medarbetare är införstådda med hur den ska ske. Ska den ske huvudsakligen på ett social medium, och i så fall vilket? Eller ska den ske via mail? Detta är viktigare än man tror att klargöra ordentligt från början, så att alla får samma information.
Använd dina sociala medier på rätt sätt!
Andra tips på vägen när det gäller användandet av sociala medier är följande:
1) Switcha smart! Har du din privata sida och ditt företags sociala medie-profil inlagda på din telefon så att du enkelt kan switcha mellan dessa två i ditt gränssnitt? Det har förstås sina tydliga fördelar att slippa logga ut och logga in igen, bara för att du vill byta mellan din privata och sin professionella, men se upp! Kolla två gånger att du har rätt användare inställd, innan du postar något. Det kan inte bara skicka fel signaler till de du har avsett ska se din post, utan även påverka ditt företags rykte negativt, om du helt plötsligt råkar posta tveksamt innehåll eller bara sådant som uppenbarligen inte hör hemma på en företagssida. En oerhört viktig sak at komma ihåg i dagens landskap av mediaöverflöd, är vikten av att vara enhetlig i sin kommunikation. Det finns en anledning till att glada apor som rider på grisar inte riktigt fyller någon funktion på jobbets infoportal. Inte heller information om vad du åt till frukost, oavsett hur perfekt ljussättning du än har lyckats få till.
2) Posta genomtänkt! Se till att inte posta information på din sida, om du inte känner att du kan stå för den inför exakt alla av dina kollegor. Har du en av dina kollegor som vän på fb, kan du inte utgå ifrån att den postade infon stannar exakt och enbart mellan dig och henom. Tänk alltså både en och två gånger innan du postar!
3) Posta schysst! Tänk på att informationen som går ut på ett företags sociala medie-profilsida går att göras tillgänglig för exakt alla på arbetsplatsen. Interna skämt kan vara superkul och sammansvetsande, men passar inte i en post ämnad för alla, då det istället bara bidrar till att skapa exkludering bland kollegorna. Behöver du veta mer om hur du kommunicerar på jobbet? Detta är en riktigt bra artikel i frågan.
Lycka till med dina sociala medier på jobbet!